piątek, 1 kwietnia 2011

Rachunek kosztów

Podstawy rachunku kosztów
Rachunek kosztów cześć rachunkowości która zajmuje się kosztami
Rachunek kosztów jest systemem informacyjnym dostarcza informacji o kosztach jest systemem przetwarzania danych kosztowych

Ogół czynności które należy wykonać aby ustalić koszty działalności przedsiębiorstwa.

Koszty trzeba ustalić wycenić udokumentować
Ewidencja kosztów – zapis
Rozliczenie kosztów .
Kalkulacja kosztów badanie kosztów jednostkowych sprawozdawczość z zakresu kosztów analiza kosztów. Planowanie normowanie porównywanie kosztów wnioskowanie badanie odchyleń od zaplanowanych kosztów.

Informacje które służą celom ustalenia kosztów.
Informacje kosztowe SA potrzebne przy podejmowaniu decyzji gospodarczych -> informacje decyzyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem umieścimy w rachunkowości zarządczej.

Rachunkowość zarządcza – decyzje na własne ryzyko
Rachunkowość finansowa – dokładnie sprecyzowana unormowana

Rachunek kosztów w rachunkowości finansowej
Niezbędne informacje kosztowe:
-podatki (CIT – dochodowy -> rocznica mieczy przychodami a kosztami )
- podatki kosztowe (do nieruchomości od środków transportu)
- Opłaty skarbowe notarialne
- Ubezpieczenia społeczne które pokrywa pracodawca
- Do ustalenia wyniku finansowego (rachunek zysków i strat -> zbiór przychodów i kosztów
    -> porównawczy kalkulacyjny)
- sprawozdanie statystyczne (Gusowskie ) – firmy SA zobowiązane co miesiąc składać sprawozdania statystyczne do statystyki państwowej (układ rodzajowy)
- w przedsiębiorstwach wytwórczych których efektem jest wytwarzanie wyrobów -> wartość wyrobów ich wycena ustalana jest na podstawie kosztów wytworzenia tych wyrobów

Systematyczny rachunek kosztów -  dostarcza informacji o niezbędnych kosztach : tradycyjny podstawowy
Przekrój kosztów wg rodzajów : układ rodzajowy kosztów
- wyodrębniony zestaw kont
?    analityka kod innych kont

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz