Podstawy rachunku kosztów
Rachunek kosztów cześć rachunkowości która zajmuje się kosztami
Rachunek kosztów jest systemem informacyjnym dostarcza informacji o kosztach jest systemem przetwarzania danych kosztowych
Ogół czynności które należy wykonać aby ustalić koszty działalności przedsiębiorstwa.
Koszty trzeba ustalić wycenić udokumentować
Ewidencja kosztów – zapis
Rozliczenie kosztów .
Kalkulacja kosztów badanie kosztów jednostkowych sprawozdawczość z zakresu kosztów analiza kosztów. Planowanie normowanie porównywanie kosztów wnioskowanie badanie odchyleń od zaplanowanych kosztów.
Informacje które służą celom ustalenia kosztów.
Informacje kosztowe SA potrzebne przy podejmowaniu decyzji gospodarczych -> informacje decyzyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem umieścimy w rachunkowości zarządczej.
Rachunkowość zarządcza – decyzje na własne ryzyko
Rachunkowość finansowa – dokładnie sprecyzowana unormowana
Rachunek kosztów w rachunkowości finansowej
Niezbędne informacje kosztowe:
-podatki (CIT – dochodowy -> rocznica mieczy przychodami a kosztami )
- podatki kosztowe (do nieruchomości od środków transportu)
- Opłaty skarbowe notarialne
- Ubezpieczenia społeczne które pokrywa pracodawca
- Do ustalenia wyniku finansowego (rachunek zysków i strat -> zbiór przychodów i kosztów
-> porównawczy kalkulacyjny)
- sprawozdanie statystyczne (Gusowskie ) – firmy SA zobowiązane co miesiąc składać sprawozdania statystyczne do statystyki państwowej (układ rodzajowy)
- w przedsiębiorstwach wytwórczych których efektem jest wytwarzanie wyrobów -> wartość wyrobów ich wycena ustalana jest na podstawie kosztów wytworzenia tych wyrobów
Systematyczny rachunek kosztów - dostarcza informacji o niezbędnych kosztach : tradycyjny podstawowy
Przekrój kosztów wg rodzajów : układ rodzajowy kosztów
- wyodrębniony zestaw kont
? analityka kod innych kont
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz